kio-0030Het Rotterdams Milieucentrum organiseerde in samenwerking met Stadslab Luchtkwaliteit op 5 april een werkconferentie over luchtkwaliteit in de stad. De avond werd druk bezocht en trok ook de aandacht van de Rotterdamse politiek. Zo waren er naast belangenorganisaties als Adem in Rotterdam, B.O.O.G., Milieudefensie het Longfonds en Rotterdamse Klassiekers ook gemeenteraadsleden van de VVD, SP, ChristenUnie/SGP, Partij voor de Dieren en PvdA aanwezig.

De DCMR milieudienst Rijnmond gaf tekst en uitleg over de meetpunten, de manier waarop gemeten wordt en de resultaten van de luchtmetingen in Rotterdam. Gezien de actualiteit was de Milieuzone een prominent onderwerp op de agenda.

kio-0038Milieuzone
Vooral de milieuzone maakten de tongen los. Er waren voor en tegenstanders. Wat opviel dat iedereen schone lucht belangrijk vindt. De tegenstanders van de milieuzone hebben vooral bezwaren tegen de manier waarop de milieuzone wordt uitgevoerd. “Een relatief kleine groep autobezitters wordt getroffen ten opzichte van de opbrengst in schone lucht“, steltde Niels van Ham van de Rotterdamse Klassiekers. Gepleit werd voor een milieuzone die auto’s beoordeeld op uitstoot en niet op leeftijd. Probleem is dat ‘het rijk’ hierin een belangrijk rol zou moeten spelen.

Burgerbrief
In een burgerbrief aan de Tweede Kamer wil men nu gezamenlijk de ideeën en wensen tot uiting brengen over de luchtkwaliteit in Rotterdam. In de brief wordt gepleit voor een rechtvaardige milieuzone met draagvlak op basis van uitstoot van auto’s en niet leeftijd. Ook stelt men dat er meer onderzoek nodig is naar de schadelijkheid van fijnstof (met name roet) en de effecten op de gezondheid. “Het is de taak van de overheid om betrouwbare en onafhankelijke cijfers te geven“, aldus de burgerbrief. Men wil ook een radicalere keuze voor minder autoverkeer in de stad. “Verander alle hoofdwegen in groene boulevards met 2 banen voor auto’s, een aangename fiets – en wandelzone en ruimte voor het openbaar vervoer. Zorg voor gratis park en ride voorzieningen aan de rand van de stad”, aldus de burgerbriefschrijvers …

kio-0138Burgernetwerken
Ook vinden de briefschrijvers dat burgermeetnetwerken meer ondersteuning verdienen. In Rotterdam meten ruim 30 bewonersgroepen op initiatief van Milieudefensie en het Milieucentrum de luchtkwaliteit met palmesbuisjes. Vooral NoX wordt hiermee gemeten. “Maak gebruik van positieve energie en van
slimme netwerken en professionele partijen om dingen voor elkaar te krijgen. Maak mensen meer bewust van luchtkwaliteit en de gevolgen van gedrag op de gezondheid.” zo schrijft men.

Maastunnel kio-0201
Ook wordt voorgesteld wegafsluitingen voor onderhoud te benutten als experiment om uiteindelijk structurele veranderingen door te voeren. Zoals bijvoorbeeld door na de 2 jaar afsluiting van de Maastunnel twee rijbanen te bestemmen voor openbaar vervoer, hulpdiensten en vergroening.

De burgerbrief wordt in juni aangeboden aan de vaste Kamercommissie. Hierover komt nog nader bericht op de Facebookpagina van het Rotterdams Milieucentrum en Stadslab Luchtkwaliteit.

Videoverslag van de avond over luchtkwaliteit van Cineac TV (Pietje Bell duurzaam):

Weblinks:
www.gezonderelucht.nl
www.stadslabluchtkwaliteit.nl
www.milieudefensie.nl
www.ademinrotterdam.nl
www.sgravendijkwal.nl