De nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16 moet goed en groen worden ingepast. Dat vinden de bewoners, het milieucentrum, Milieufederatie van Zuid Holland, maar ook de gemeenteraad van Rotterdam. Twee moties hierover werden door de gemeenteraad aangenomen. Bewonersorganisaties en gemeenteraad eisen een tunnel door het Lage Bergse Bos. De eisen van raad en burgers hebben wel een positief effect gehad op het plan maar bewoners en milieuorganisaties zijn niet tevreden. De inpassing van de nieuwe rijksweg kan veel beter stelt men. In de brief aan de gemeenteraadsleden stellen bewoners en milieuorganisaties dat voorstellen die door bewoners werden gedaan alsnog serieus worden onderzocht: “Voorstellen van bewoners zijn zonder serieus onderzoek ter zijde geschoven.

Is de A13-A16 nog wel nodig? 
Ook dringen bewoners er op aan om de ‘nut en noodzaak’ van de weg nogmaals te onderzoeken. Het laatste onderzoek (MKBA maatschappelijke kosten baten analyse) is meer dan 10 jaar oud (!). Dit onderzoek dateert van voor de crisis en is gebaseerd op economische uitgangspunten die nu in 2015 niet meer als realistisch kunnen worden beschouwd. “Is de A13-A16 dus nog wel nodig?” vraagt men zich in brede kring af. Er is de laatste jaren een afname van autogebruik. Deze is groter dan door de recessie verklaard kan worden. Oorzaken zijn “het nieuwe werken”, internet, jongeren die geen eigen auto meer willen of de auto veel vaker laten staan. De verkeersprognoses van de provincie liggen ver onder het laagste groeiscenario die (10 jaar geleden) voor de A13-A16 werden gehanteerd als uitgangspunten. 

Glazen overkapping a13.a16.movaris
Het het voorstel de tunnel door het bos te verlengen met een glazen overkapping van ‘Movares” (beter tegen de geluidsoverlast maar ook voor de luchtkwaliteit) werd niet verder onderzocht en afgedaan door Rijkswaterstaat als onhaalbaar.

Tunnel
Van de de geplande tunnel door het Lage Bergse Bos wil men een landtunnel maken van 8 meter (!) hoog. Uit schetsontwerpen van de beheerder van het bos, het recreatieschap, blijkt dat inpassing vrijwel onmogelijk wordt. Aannemers worden nu uitgedaagd in te schijven met een half verdiepte ligging als uitgangspunt. “Als er vertrouwen in is dat zo’n tunnel binnen het budget realistisch is waarom wordt dit dan niet als harde eis opgenomen in de aanbesteding???” zo vragen de bewoners zich af in de brief. A13A16

Ecoduct
Het brede ‘recreaduct’ tussen het Schiebroeksepark en het groene gebied de ‘Vlinderstrik’ wordt in het plan gereduceerd tot een gewoon goedkoop fiets/voetgangerstunneltje. Vooral de natuurorganisaties zijn hierover zeer teleurgesteld. Want het bredere ‘recreaduct’ zou ook dienst doen als ecoduct voor vossen, konijnen, wezels en egels.Groene stapstenen die in dit gebied hard nodig zijn…

snelweg-op-maaiveld

Lees voor alle punten de brief en bijlagen van de bewoners, het Milieucentrum en de Milieufederatie Zuid Holland aan de gemeenteraadscommissie EHMD van Rotterdam: >>> Reactie op concept Afsprakenkaart A13A16; Cie EHMD. Woensdag 2 september wordt de A13-A16 behandeld in de gemeenteraadscommissie EHMD op het stadhuis in Rotterdam. Deze vergadering is openbaar en inspreken is mogelijk. Kijk voor meer informatie over de agenda en tijden op www.rotterdam.nl/commissieehmd.

Weblinks:
www.platforma13a16.nl/
www.a13a16rotterdam.nl
http://geensnelwegdoormijnbos.nl/

Geen-snelweg-door-productiebos1