De spraakmakende 2doc documentaire Beerput Nederland die werd uitgezonden door de NCRV-KRO maakte veel emoties los onder het publiek. De NCRV en KRO kregen veel boze reacties op de uitzending die laat zien hoe frauduleuze afvalbedrijven al decennia lang ongestoord hun gang kunnen gaan. Enkele veroordeelde milieucriminelen praten momenteel ook ‘vrolijk’ mee over nieuwe milieuwetgeving, zo laat de filmmaker zien. De schokkende 2d0c-documentaire van documentairemaker Wilfried Koomen is HIER te zien.

Hoe fel het publiek reageerden, hoe lauw werd het item door de Haagse politiek opgepakt. Het kwam op initiatief van kamerlid Cem Lacin (van de SP) niet verder dan een ‘procedure vergadering’ in de Kamer op 18 januari. De documentairemaker Wilfried Koomen, de criminoloog en ex wethouder Rotterdam Marianne van den Anker (zij komt in de documentaire voor), Eelco Leemans (IMO en scheepvaartdeskundige) en Emile van Rinsum (Rotterdams Milieucentrum) waren uitgenodigd om hun mening te geven en te worden bevraagd. Alleen initiatiefnemer SP, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren waren bij de vergadering aanwezig.

Illegaal bijmengen
De documentaire Beerput Nederland is er duidelijk over. Havenbedrijven mengen illegaal en grote schaal chemische stoffen bij de scheepsbrandstoffen (blenden). De scheepsbrandstoffen worden hierdoor goedkoper en men komt op slinkse wijze van chemisch afval verlost wat vervolgens ook zeer lucratief is. De controle op het bijmengen is minimaal, de pakkans klein (zie ook het rapport ‘vuile olie‘ van de Politieacademie). Funest voor het milieu, de gezondheid van de bewoners van havensteden en de scheepsbemanningen maar ook zeer onveilig omdat het gaat om zeer slechte brandstoffen die er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat de scheepsmotoren er plots mee ophouden. Dat is geen pretje midden op zee. Dit leidde al tot scheepsongelukken. Eelco Leemans en Emile van Rinsum deden 18 januari een concreet voorstel om deze vorm van milieucriminaliteit tegen te gaan: ‘voer een licentiesysteem in voor scheepsbrandstoffen’. Voldoe je als brandstoffenbedrijf niet aan de voorwaarden dan verlies je je licentie. Niet nieuw, in Singapore is dit licentiesysteem reeds ingevoerd en heeft al geleid tot het intrekken van licenties van bedrijven na controle. Dit voorstel gaat naar het Rotterdamse Havenbedrijf en havenwethouder Adriaan Visser.

Weblinks:
Weblink naar interview met documentairmaker Wilfried Koomen
2doc documentaire Beerput Nederland
Onderzoek ‘vuile olie’ Politieacademie (2013)