Auto’s en vrachtwagens zijn niet de enige bron luchtvervuiling en Co2 uitstoot. De enorme schepen die de wereldzeeën bevaren en ook onze Rotterdamse haven aan doen zijn net zo goed belangrijke bronnen van vervuiling. Carnival Corporation & plc cruisemaatschappij neemt nu maatregelen om de milieu-impact van haar vloot te verminderen en is van plan zeven cruise schepen met vloeibaar aardgas (LNG) te bouwen, de eerste twee worden in 2019 te water gelaten. De schonere schepen zullen worden geëxploiteerd onder AIDA Cruises en Costa Crociere en ook de haven van Rotterdam gaan aandoen. Zijn straks alleen deze cruiseschepen nog welkom aan de Rotterdamse kades? 

harmony.haven.1

De “Harmony of the seas”
De Harmony of the seas, die ook onze haven aan deed, is ’s werelds grootste cruiseschip. Het schip verbrand 66.000 liter diesel per dag! De luchtvervuiling door deze scheepsdiesel veroorzaakt is veel groter dan de de brandstof die wordt gebruikt in auto’s, stelt een rapport over de milieu-impact van het enorme schip (bron: The Guardian). Een cruiseschip stoot dezelfde hoeveelheid luchtverontreinigende stoffen uit als de uitstoot van 5 miljoen auto’s op dezelfde afstand, onderzocht milieuorganisatie NABU Bundesverband in Duitsland.

Hulpmotoren
In onze haven en dichtbij de Europese kust, moet de Harmony of the seas hulpmotoren gebruiken die draaien op schonere brandstof. De eigenaar van het schip: Royal Caribbean International stelt dat het schip beschikt over de nieuwste emissie systemen, en voldoet aan alle wettelijke eisen. Toch heeft de enorme hoeveelheden diesel die het schip verbrand een negatieve invloed op de luchtkwaliteit in havensteden als Rotterdam. Zowel autofabrikanten als milieuorganisatie zoals de European Federation for Transport and Environment pleiten in een brief aan de Europese Commissie voor het opnemen van de scheepvaart in de Europese emissienormen die zich nu alleen richten op het wegverkeer. De Europese toezichthouders hebben het afgelopen jaar niet gereageerd met enige concrete plannen om de scheepsemissies te beperken. (zie hier de brief aan de Europese Commissie d.d. 17 januari 2017).

Carnival-to-Send-Two-More-Cruise-Lines-to-China-in-2017-1024x669

Rotterdam
Het Rotterdams Milieucentrum pleit voor onderzoek en actie juist ook vanuit Rotterdam als de grootste Europese haven. Het doel is het opnemen van de scheepvaart in de EU-emissienormen en/dus schonere schepen! Een duurzaam en innovatief initiatief als van Carnival Corporation & plc om schepen te bouwen op LNG kan zeer belangrijk worden voor het milieu en voor het voortbestaan van de cruisevaart zeker als er straks ook een Rotterdamse milieuzone voor cruiseschepen wordt ingevoerd. 

Brief van (o.a.) de European Federation for Transport and Environment aan de Europese commissie (Pdf.):
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2017_01_Letter_bunkers_emissions_to_Commissioners.pdf